Power BI یکی از محبوب ترین ابزار ها در حوزه هوش کسب و کار و تحلیل اطلاعات است که هر روزه در دنیا مخاطبان بیشتری را جذب می کند. در عین حال تا به امروز، این ایراد به آن وارد بوده است که برای استفاده از این ابزار به عنوان یک راهکار جامع باید از سرویس Cloud آن نیز استفاده کرد که این موضوع همیشه برای بسیاری از کاربران ناخوشایند بوده است. به این خاطر که خیلی از سازمان ها به هر دلیلی علاقه نداشتند که اطلاعات آن ها بر روی سرور های مایکروسافت قرار گیرد.

خبر خوب اینکه بالاخره بعد از مدت ها، روز گذشته مایکروسافت امکان استفاده عمومی از Power BI Report Server را در خبری منتشر کرد که کاربران با استفاده از آن می توانند داشبورد های Power BI را در یک محیط تحت وب (بدون استفاده از سرویس Cloud Power BI) انتشار دهند. در این مقاله سعی می کنیم این راهکار را بررسی کنیم.

معرفی Power BI Report Server

Power BI Report Server در واقع یک راهکار برای کسانی است که می خواهند Power BI را در سازمان خود به صورت On-premises (بدون استفاده از Power BI Cloud) پیاده سازی کنند. این ابزار در کنار اینکه قابلیت نمایش داشبوردهای Power BI را دارد، از همه قابلیت های SSRS) SQL Server Reporting Service) نیز پشتیبانی می کند بدین معنی که می توان گزارش هایی مانند Paginated report و Mobile report را در آن طراحی کرد. در تصویر زیر تفاوت های SSRS و Power BI Report Server و Power BI Service مقایسه شده است.

طراحی و مدیریت داشبورد های Power BI

برای طراحی داشبوردها از Power BI Desktop (نسخه ویژه Report Server) استفاده می شود. علی الحساب فقط حالتی از داشبورد ها پشتیبانی می شود که به یک دیتابیس تحلیلی (SQL Server Analysis Service (SSAS متصل باشند.

  • در ورژن اکتبر ۲۰۱۷ محصول Power BI Report Server امکان استفاده از منابع اطلاعاتی دیگر هم اضافه شده است برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه بفرمایید.

در این حالت پس از طراحی داشبورد ها می توان به سادگی آن ها را در Power BI Report Server ذخیره کرد و با دیگر کاربران برای استفاده به اشتراک گذاشت.

امکانات Power BI Report Server

خبر خوب اینکه مایکروسافت اعلام کرده است که Power BI Report Server از اکثر امکانات Power BI پشتیبانی خواهد کزد. امکاناتی که در این ورژن قابل استفاده هستتند:

  • نمایش داشبورد های طراحی شده با Power BI Desktop به صورت تحت وب
  • ذخیره اطلاعات گزارش در فایل CSV
  • پشتیبانی از Custom Visual ها در داشبوردها
  • امکان نمایش اطلاعات برروی موبایل و تبلت
  • پشتیبانی از امکانات SSRS نطیر گزارش ها با ابزار های SSRS مانند Report Builder و Mobile publisher
  • امکان مشاهده داشبوردها در موبایل

نکته پایانی هم اینکه Power BI Report Server به صورت دوره ای چند بار در سال بروزرسانی خواهد شد و به صورت کاملا جداگانه ارائه می شود به این معنی که جزئی از سرویس های SQL Server نخواهد بود. Power BI Report Server طبق گفته مایکروسافت جایگزین SSRS نیست و در نتیجه توسعه SSRS در نسخه های بعدی SQL Server ادامه خواهد داشت.

**فایل های نصب Power BI Desktop Report Server و Power BI Report Server را می توانید از اینجا دانلود کنید. نصب این ابزارها بسیار ساده بوده و به راحتی می توانید آن را با کلیک روی چند Next نصب کنید.

منابع

Power BI Report Server preview now available

Power BI Report Server now generally available

A closer look at Power BI Report Server